tisdag 25 oktober 2011





- Ta bild av han i de gula skorna.
Detta blev reporterns direktiv när han för fjärde gången rabblat namn på olika spelare och jag nickat lika oförstående varje gång. När det kommer till fotboll är jag nämligen ett riktigt stolpskott, no pun intended.
Jag hade därför frågat på redaktionen om jag kunde få prova på att göra lite sportjobb, vilket jag fick. Jag skulle få fotografera Syrianskas träning i Södertälje, inte superspännande kanske, men när jag svänger in mot arenan är det fullt pådrag. Polis, brandkår, hundratals ungdomar och eld. ELD!
Fint med lite action, tänker jag, och kliver ur bilen. Det visar sig att planen jag ska dokumentera har invaderats av skolungdomar som har en fotbollsturnering, och de uniformerade personerna bara är där för att visa hur man släcker en soptunna med pulversläckare och allmänt skapa en finare bild av sig själva.
Syrianska syns inte till. De har blivit förflyttade till en plan utanför stan, inklämd mellan ett bostadsområde och en skola. Så det blev inga kravaller, bara en man i gula skor.  

Vill ni för övrigt se någon som faktiskt kan ta sportbilder? Ägna några minuter åt Pontus Ferneman på Bildbyrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar